Activitatea de management, si implicit munca pe care o desfasoara managerii, nu poate fi tratata distinct de organizatii, acestea fiind mediul in care se desfasoara procesul managerial.
Peste tot in jurul nostru exista organizatii, care activeaza in mediul economic (firme, banci, burse de valori si de marfuri), in mediul politic (partide, asociatii), in mediul social (spitale, scoli), in mediul cultural – sportiv (teatre, muzee, cluburi sportive) si care constituie cadrul de desfasurare a procesului de management. Acestea pot varia ca domeniu de activitate, structura, resurse, personal, obiective, toate au insa, anumite elemente in comun.
In esenta, o organizatie este un grup de mai multe persoane, care se unesc si opereaza pentru atingerea de obiective comune, precis definite.
Importanta managementului rezida din faptul ca vine in intampinarea nevoilor personale. Din cele mai vechi timpuri oamenii au urmarit sa-si atinga scopurile si sa-si creasca nivelul de trai prin cooperare. In decursul timpului si-au facut aparitia organizatiile in care colaborarea intre oameni este canalizata in atingerea unor obiective agreate de toti membrii comunitatii. Managementul poate fi privit ca un mod de a controla activitatile care urmaresc atingerea obiectivelor organizatiei. Acesta include activitati precum luarea deciziilor privind achizitionarea si alocarea resurselor intr-o organizatie, controlul structurii organizatorice, leadership-ul, motivarea, etc.
Rolul managementului
- INTERPERSONAL
- configurarea conducerii
Conducerea simbolica, obligatia de a indeplini activitati de rutina de natura legala sau sociala. - Conducator
Responsabilitatea pentru motivatia si activitatea subordonatilor, responsabilitatea pentru personal, instruire si activitati asociate.
- INFORMATIONAL
- Monitor
Primirea si detinerea de informatii variate si actuale privind dezvoltarea organizatiei si a mediului; actioneaza ca un centru nervos intern si extern in activitatea de informare a organizatiei - Informator
Transmite informatiile primite din afara sau de la alti subordonati care sunt membrii organizatiei, unele informatii faptice, altele implicand interpretare si integrare a diverselor pozitii valorice cu influenta in organizatie - Purtator de cuvant
Transmite informatii in afara organizatiei privind planuri, politici, actiuni, rezultate ale firmei; serveste ca expert al muncii organizatiei.
- DECIZIONAL
- Antreprenor
Cerceteaza organizatia si contextul ei pentru stabilirea oportunitatilor si initierea proiectelor de dezvoltare pentru aducerea schimbarii; supervizeaza realizarea de proiecte. - moderator de activitate
Responsabil pentru corectarea activitatii organizatiei cand aceasta primeste socuri neasteptate. - furnizor de resurse
Responsabil pentru alocarea de resurse catre organizatie in toate modurile – care duce la luarea deciziilor si aprobarea lor. - negociator
Responsabil pentru reprezentarea organizatiei la negocierile cele mai importante.